Sportmassage – Klassieke massage

Sportmassage, voor wie?

Sportmassage helpt sporters voor te bereiden op en sneller te herstellen na een wedstrijd of training. Tijdens een periode zonder training of wedstrijd helpt sportmassage bij het behouden van de conditie, het lichamelijk onderhoud.

sportmassage

Maar ook niet-sporters vinden baat bij een frequente massage. Het helpt klachten zoals spierpijn, vermoeide spieren, een pijnlijke rug of een stijve nek te verlichten. Het is een misverstand dat sportmassage hard en pijnlijk is. Dit is niet nodig. Het gaat om het onderhoud van de spieren. De harde en pijnlijke behandelingen hebben vaak betrekking op fysiotherapie behandelingen na een blessure waarbij littekenweefsel gebroken moet worden. Dit gebeurt niet bij een reguliere sportmassage.

Technieken

De sportmassage van Balansz is gebaseerd op de klassieke massage, ook wel Zweedse massage genoemd. Door middel van knedingen (pétrisages), strijkingen (effleurages) en kloppingen (tapotements) wordt de bloedsomloop flink opgang gebracht en kunnen afvalstoffen, zoals melkzuur uit de spieren ‘gekneed’ worden. Het is aan te raden om na iedere massage flink veel water te drinken om de vrijgekomen afvalstoffen af te laten voeren.

Behalve de klassieke massage, beheers ik nog enkele andere technieken die ik naar eigen inzicht en intuïtie altijd zal combineren met de technieken van de Klassieke Massage. Zo zal ik ook regelmatig Deep Tissue technieken toepassen, bewegingstechnieken en stretches.

Deep Tissue

Zoals de naam al zegt, werkt Deep Tissue massage in op de diepere weefsel lagen van het lichaam. Dor middel van lange, langzame strijkingen worden afvalstoffen als het ware uit het bindweefsel geperst en kunnen deze afgevoerd worden. Verklevingen van het bindweefsel kunnen op deze manier ‘smelten’, waardoor er meer ruimte komt en je weer soepeler en vrijer kunt bewegen.
Daarnaast kan met behulp van de Deep Tissue technieken gewerkt worden aan de houding (structureel werk). Op deze manier kan er aan klachten en blessures gewerkt worden die door het sporten zijn ontstaan.

Fascia Stretch Therapy

Bij Balansz kun je ook terecht voor Fascia Stretch Therapy (FST)*, een pijnvrij stretch systeem dat merendeels op de behandeltafel plaatsvindt. Met FST creëer je meer ruimte in je lichaam, waardoor je je makkelijker en vrijer beweegt.

FST is uitermate geschikt voor sporters, zowel voor het herstel als voor het verbeteren van de sportprestaties. Meer lees je hierover onder het kopje Fascia Stretch Therapy.

Wannneer geen massage?

Niet iedereen mag gemasseerd worden. Klik hier voor een overzicht van aandoeningen en gezondheidsklachten waarbij er geen massage uitgevoerd mag worden.

*Vooralsnog kun je bij Balansz alleen terecht voor FST van het onderlichaam (benen, heupen en onderrug).

Boek nu online je afspraak!