Wat is Fascia?

Door ons hele lijf ligt een netwerk van bindweefsel dat alle lichaamssystemen omringt, ondersteunt en met elkaar verbindt, ook wel fascia genaamd. Het nieuwe buzzword van deze tijd. Het bestaat grotendeels uit water en het is voor ons blote oog onzichtbaar. Het heeft alles van doen met hoe goed ons lichaam functioneert.

Dit bindweefsel kan verkleefd raken en daardoor korter en stugger worden wat effect heeft op onze houding, mobiliteit, flexibiliteit en ook op een bepaalde manier op ons gevoel van vrijheid. Denk maar aan een te krap zittend jasje of een corset of iets dergelijks.

Fascia stretch
 

Wat is Fascia Stretching?

Ann Frederick, danseres van oorsprong en Flexibility Therapist trainde in 1996 het Olympisch mannen team worstelen en maakte daarbij gebruik van een nieuwe door haar ontwikkelde methode. Ze maakte daarbij gebruik van fascia stretches in plaats van alleen de spieren of gewrichten aan te pakken. Die zomer won het team van de Russen en verdiende meer medailles dan elk ander team.

Dit succes bracht Ann ertoe om deze manier van stretchen verder te ontwikkelen en zo creƫerde ze Fascia Stretch Therapy (FST), een manier van stretchen die met ondersteuning van een therapeut grotendeels plaatsvindt op een behandeltafel.

FST is een gefaciliteerde vorm van stretchen wat wil zeggen dat de therapeut jouw lichaam stretcht in plaats van dat jij zelf jouw lijf stretcht. Het is een zachte, niet pijnlijke en effectieve manier van stretchen die de nodige samenwerking vraagt met de therapeut. Het is dus zeker geen passieve manier van stretchen.

In tegenstelling tot meer traditionele manieren van stretchen ligt bij FST de focus niet bij individuele spiergroepen, maar meer op hoe de fascia lijnen en patronen op die spieren inwerken.

 

Hoe gaat het in zijn werk?

Tijdens een hele sessie FST lig je gekleed op een massagetafel. Het is aan te raden om makkelijke, rekbare kleding aan te trekken. Een legging of joggingbroek en t-shirt zijn ideaal. Tijdens het werken met het onderlijf, lig je meestal met 1 been onder twee banden om te voorkomen dat dat been mee gaat geven waardoor er minder stretch zal plaatsvinden.

Door het bewegen van een gewricht samen met het omliggende weefsel kan FST helpen zowel de spieren als de fascia te ontspannen. De therapeut geeft tijdens de sessie steeds tractie op een gewricht en in plaats van het geheel te ondergaan, help je mee door op je inademing steeds tegenkracht te geven en weer langzaam los te laten op je uitademing. Het is dus een vrij actieve sessie, waarbij inslaap vallen niet zal voor komen.

Een hele serie waarbij we het onderlijf stretchen (benen, heupen en onderrug) duurt ongeveer een uur. Het is vooralsnog niet mogelijk bij Balansz het bovenlijf op deze manier te stretchen.

 

Wat zijn de voordelen van FST?

FST stimuleert de bloedsomloop, zorgt voor meer flexibiliteit en bewegingsvrijheid,  verbetert je balans en helpt bij het verbeteren van je houding, je gaat meer rechtop staan. Het helpt spierpijn te verminderen en sneller te herstellen met minder spierpijn na een intensieve training.

Ook het herstel na een blessure of operatie gaat sneller doordat de stretching het littekenweefsel breekt en het de bewegingsuitslag (ROM) vergroot.

Er is ook aardig wat wetenschappelijk bewijs voor dat fascia stretching je helpt je prestaties te verbeteren. Het kan je helpen sneller te lopen, zwaarder te liften, verbetert coƶrdinatie en verhoogt flexibiliteit.

En heb je last van chronische pijn, stress of slaapgebrek? Ook daarbij kan FST je zeker helpen.

Een sessie kan al heilzaam zijn, maar om echt van alle voordelen te genieten, is een serie sessies aan te bevelen.